مقالات
دوشنبه 26 دي 1390 ضرورت ورزش براي كودكان
 

ورزش و داشتن تحرك به عنوان يكي از اولين اصول داشتن سلامت جسماني شناخته شده است. ممكن است اين نكته بديهي به نظر برسد اما بدون شك بسياري نمي دانند كه فعاليت ورزشي حتي براي كودكان ضرورت دارد.

بيشتر والدين فكر مي كنند كودكي كه به قول خودشان از صبح تا شب مشغول بازي است، به ورزش كردن نيازي ندارد در صورتي كه جست و خيز و فعاليت زياد از مشخصه هاي دوران كودكي است و با افزايش سن كودك تحرك كمتري خواهد داشت.
 
 اگر كودكان به طور منظم به ورزش نپردازند، عادت به اين كار پيدا نخواهند كرد و هرچه بزرگ تر مي شوند به نشستن پاي تلويزيون يا انجام بازي هاي رايانه اي عادت مي كنند.
ورزش يكي از مهمترين بخشهاي زندگي و يكي از اصلي ترين روشهاي حفظ سلامتي درتمام سنين به شمار ميرود. بيشتر افرادي كه از دوران كودكي به فعاليت و ورزش عادت مي كنند، در سنين بزرگسالي نيز، علي رغم مشغله و نوع كار خود، زماني را به ورزش اختصاص خواهند داد.
بنابراين اطلاع رساني و آگاهي دادن به والدين درباره مزاياي ورزش در دوران كودكي به فرهنگ سازي در اين امر كمك مي كند و به داشتن نسلي شاداب و سالم منجر مي شود.
اهميت پرداختن به بازيهاي ورزشي براي كودكان
. آمادگي جسماني را افزايش دهد -
. كسب مهارت و موفقيت اعتماد به نفس شخص را افزايش ميدهد-
به كودكان مي آموزد كه چگونه محركهاي آني را در خود كنترل كنند - كه اين توانايي نه تنها در ورزش كه در مناسبات اجنماعي نيز مفيد خواهد بود.
به يافتن دوستان تازه كمك ميكند.-
. در كشف علايق و شيوه صحيح زندگي به كودك كمك ميكند-  
. به كودك مي آموزد كه قوانين را رعايت كرده و منصفانه عمل كند-  
كنار آمدن با پيروزي و شكست را به او مي آموزد.-  
توصيه ما اين است كه كودكان قبل از ورزش 2 ليوان آب بنوشند و هر 20 دقيقه پس از ورزش يك ليوان آب بنوشند، قبل از فعاليت ورزشي وعده غذايي سنگين نخورند و اگر ورزشي مثل فوتبال قرار است 60 تا 90 دقيقه طول بكشد حتما يك وعده غذايي حاوي كربوهيدرات ميل كنند
تعيين نوع ورزش
سوال بسياري از والديني كه كودكان خود را به انجام ورزش تشويق مي كنند اين است كه از چه سني بايد كودكان را به سمت يك ورزش خاص سوق داد.
بهتر است تا 6 يا 7 سالگي كودكان را به انجام هر ورزشي كه دوست دارند، تشويق كنيم. پس از اين سن كم كم ورزش آن ها را برنامه ريزي كنيم و براساس استعداد، علاقه و توانايي آن ها اجازه دهيم در رشته ورزشي مورد علاقه خود فعاليت كنند. پس از سن 16 يا 17 سالگي هم نوجوان مي تواند به صورت اختصاصي روي يك ورزش خاص متمركز شود و به صورت تخصصي ورزش كند.
بنابراين تا قبل از 7 سالگي مجبور كردن كودك به يك ورزش خاص مثل فوتبال يا ژيمناستيك كار صحيحي نيست و بهتر است كه او به هر ورزشي كه علاقه مند است بپردازد و خودش در اين باره تصميم بگيرد.از سوي ديگر بحث تغذيه در ورزش بسيار مرتبط به هم است
 
 
)توصيه ما اين است كه كودكان قبل از ورزش 2 ليوان آب بنوشند و هر 20 دقيقه پس از ورزش يك ليوان آب بنوشند، قبل از فعاليت ورزشي وعده غذايي سنگين نخورند و اگر ورزشي مثل فوتبال قرار است 60 تا 90 دقيقه طول بكشد حتما يك وعده غذايي حاوي كربوهيدرات ميل كنند.(كودكان بايد پس از فعاليت ورزشي مواد حاوي كربوهيدرات مصرف كنند تا بتوانند گليكوژني را كه توسط فعاليت ورزشي از دست رفته است جايگزين كنند. بهتر است اين مواد 2 ساعت پس از فعاليت ورزشي مصرف شود. امروزه آسيب تاندون و ليگمان ها بسيار شايع است ,اين امر به علت نداشتن تحرك جسماني كافي و ورزش نكردن است. در گذشته كودكان لي لي و گرگم به هوا بازي مي كردند, اما كودكان امروزي پاي تلويزيون مي نشينند و يا بازي هاي رايانه اي انجام مي دهند. اين بي تحركي باعث ضعف مفاصل شده و در نهايت باعث صدمه ديدن تاندون و ليگمان مي شود.به اين دليل است كه هر قدر فرد در كودكي ورزش كند در آينده سلامت مفصلي بهتري خواهد داشت و در واقع فرد از دردهاي مفصلي در دوران بزرگسالي پيشگيري مي كند.
بنابراين توصيه اكيد ما به والدين اين است كه علاوه بر اين كه كودكان را به انجام ورزش تشويق مي كنند، خودشان به ورزش رو بياورند و الگوي مناسبي در اختيار فرزندان خود قرار دهند.
10 نكته براي پيشگيري از آسيب ورزشي
پيشگيري از آسيب‌هاي ورزشي در كودكان به علت رشد جسمي‌شان اهميت فوق‌العاده‌اي دارد.در هنگام ورزش كودكان بايد به اين 10 نكته اساسي توجه ويژه كرد:
1. بدن‌سازي مناسب براي ورزش
2. اجتناب از تمرين بيش از حد
3. محيط مناسب براي رقابت
4 .بهبود كامل آسيب قبلي
5 .نظارت مناسب و دقيق طي تمرين
6 .تغيير قوانين در شرايطي كه تكنيك‌ها يا تاكتيك‌ها بر خطر آسيب‌ديدگي مي‌افزايند
7 .آموزش بيومكانيك صحيح حركات در ورزش مورد نظر
8 .استفاده از ابزار و وسايل مناسب
9 .ارزيابي جسماني كامل قبل از شركت در فعاليت
10. همسان‌سازي مناسب رقابت‌كنندگان
 
منابع:
1- روزنامه خراسان
2- باشگاه انديشه
فرآوردي شده توسط طاهره رشيدي بخش ورزشي تبيان 
 
امتیاز دهی
 
 

 
 

 

 
 

 

 

 

 

بازگشت |
مهمان (portalguest)


Powered By Sigma ITID.