مقالات
دوشنبه 26 دي 1390 چرا بايد به سونا برويم؟
يكي از فعاليت هايي است ، كه تقريبا همه ورزشكاران با آن آشنا مي باشند و در سطح قهرماني و حرفه اي و آماتوري به آن توجه خاصي دارند اما اين كه چه فوايدي دارد و چگونه بايد از آن استفاده كرد ، دانستن آن براي همگان بسيار لازم به نظر مي رسد.
اولين بار،فنلاندي ها سونا(خشك) را به كار گرفتند . گفته مي شود از هر 3 خانه در فنلاند ، يكي داراي سونا است . همه مي توانند از سونا استفاده كنند (پير، جوان، نوزاد، و زنان باردار) فقط بايد پيش از استفاده با پزشك مشورت نمايند.

در سونا چه اتفاقي مي افتد

به محض ورود به سونا، بدن به گرما واكنش نشان مي دهد . درجه حرارت بدن به 39 درجه سانتي گراد مي رسد. مويرگها گشاد مي شوند. منفذهاي پوست باز مي شود و شروع به تعريق زياد مي كنيم . جريان خون به جابه جايي مواد در بدن افزايش پيدا مي كند. تعداد ضربان قلب از متوسط 70 به 100 عدد در دقيقه مي رسد . راه هاي تنفسي بازتر مي شوند. تنفس بهتر و راهتر انجام مي شود و ميزان دريافت اكسيژن بر اثر تاثير هواي خشك و گرم بيشتر مي شود به دليل تغييرات سريع درجه حرارت ، انعطاف پذيري (الاستيسيته) عروق بهبود مي يابد. روي تنفس پوست تأثير عالي مي گذارد و باعث سريع شدن سوخت و ساز سلولها (چربي زير پوست ران ) مي شود بر اثر گرماي سونا بر سرعت متابليسم افزوده مي شود و با كمك سونا سبك تر و لاغر تر مي شويم . غير از اين ، سونا باعث بالا رفتن مقاومت در مقابل عفونت هاي ويروسي مي شود. و دوباره سازي سلول ها را تسريع مي كند . پيش از وارد شدن به سونا بايد دوش بگيريم و سر را كاملا خشك بكنيم در بدو ورود به داخل سونا حتي المقدور در موقعيت خوابيده و در زير خود يك حوله قراردهيد . از سكو هاي پايين شروع كنيد زيرا درجه حرارت كمتر است در شروع زمان كوتاهي را در سونا بمانيد و زماني كه بدن به آن عادت نمود تا 20 دقيقه در سونا بمانيد . بعد از هر اقامت در سونا تا حدود يك ليتر مايعات از دست مي دهيم پس لازم است قبل و بعد از تعريق مايعات بنوشيم از نوشيدن قهوه ، و نوشيدني هاي گاز دار خود داري نماييد. با شكم خيلي پر به سونا نرويد و با شكم خيلي خالي رفتن به سونا پيشنهاد نمي شود . دو ساعت پيش از رفتن به سونا غذاي سبك بخوريد قبل از خروج از سونا از حالت خوابيده كمي نشسته و بعد خارج شويد با اين كار از سر گيجه احتمالي جلوگيري مي نماييد . اگر در سونا احساس ضعف و يا سرگيجه نموده ايد از آن خارج شويد به پشت خوابيده و پاهاي خود را بالا نگه داريد . بعد از خارج شدن از سونا حتما دوش آب سرد بگيريد و يا داخل حوضچه آب سرد كه در اكثر استخر ها وجود دارد شويد . زياده روي نكنيد و فقط تا زماني در سونا بمانيد كه براي شما لذت بخش مي باشد .
تفاوت ميان سوناي خشك و بخار
سوناي خشك ، مشهور ترين و پر طرفدار ترين سونا در جهان مي باشد نام آن از زبان فنلاندي گرفته شده است و از چوب خشك ساخته مي شود معمولا وقتي صحبت از سونا مي شود ، منظور سوناي خشك است ولي سوناي بخار(ترك) و همچنين سوناي روسي نيز معروف مي باشد . در سوناي خشك درجه حرارت بين 80 تا 130 درجه سانتي گراد مي باشد ولي در سوناي بخار به ندرت از 50 درجه تجاوز مي كند . سوناي بخار حداكثر درجه روطوبت را دارد
به علت احتلاف در ميزان روطوبت هوا سوناي بخار پيشنهاد ميگردد بعد از سوناي خشك به سوناي بخار برويد .
تهويه بهتر پوست و سونا گرفتن مداوم شانس سالم ماندن را بيشتر مي كند . سونا دردهاي روماتيسمي را تسكين مي دهد و لازم است دسته كم يك با در هفته به سونا برويم
تذكر پيش از رفتن به سونا حتما با پزشك خود مشورت نماييد به افرادي كه از بيماري هاي قبلي و عروقي ، ريوي و يا واريس رنج مي برند رفتن به سونا پيشنهاد نمي گردد براي بعضي ها سونا مانند شوك مي باشد كه مي بايستي محتاط بود و به صحبتهاي و نظرات پزشكان و متخصصان گوش فرا دهيم و اصول تجربه شده را رعايت نماييم .
منابع:
1- سايت علمي دانشجويان ايران
2- دنياي ورزش
فرآوردي شده توسط طاهره رشيدي بخش ورزشي تبيان
 
امتیاز دهی
 
 

 
 

 

 
 

 

 

 

 

بازگشت |
مهمان (portalguest)


Powered By Sigma ITID.